کد مطلب:32209
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
چرا مشيت خدا، بر اين تعلق گرفته، كه جن از ديد ما مخفي باشد؟
هر موجودي، لوازم خاص خود را دارا است و هيچ چيزي را، نميتوان از لوازمش جدا كرد; مثلاً صوت، لوازمي دارد; صدا شنيده ميشود، اما ديده نميشود. ديدن، شرايطي ميخواهد، كه اگر آن شرايط را در موجودي نبود، آن موجود ديده نميشود; ما براي اين مطلب، نمونههاي زيادي داريم كه از جمله آنها جن است كه ساختار وجودي آنها چنين است كه قابل ديدن نيستند و البته اين به معناي خرافي بودن آنها يا وجود نداشتن آنها نيست; از اين رو اصل وجود جن، حقيقت دارد و نحوه وجودي آن اين گونه است كه در شرايط عادي، قابل ديدن با چشم نيست و به اصطلاح از جسم لطيفاند. موجوداتي زيادي هستند كه وجود دارند، اما قابل ديدن نيستند; همانطور كه دانشمندان ميگويند: چشم ما، رنگهاي محدودي را ميبيند، و گوش ما، صداهاي خاصي را ميشنود. رنگها و صداهايي كه با چشم و گوش ما قابل درك نيستند، بيشتر از مواردي است كه قابل دركند.(ر.ك: يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، آيت اللّه مكارم شيرازي، ص 553، نشر برگزيده.)
از اين رو، مشيت الهي بر هر چيزي، طبق مقتضاي وجودي آن چيز تعلق ميگيرد; مثلاً لوازم وجودي آب،تر بودن و از لوازم وجودي روغن، چرب بودن است و مشيت الهي هم، اين گونه تعلق ميگيرد كه آب، خيس و روغن، چرب است. با اين همه، جن، ميتواند تمثل پيدا كرده به شكل چيز ديگري درآيد كه در آن صورت، ميتوان آنها را ديد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.